What is vsync, and when should you use it?

Disadvantages of VSync

Because VSync makes frames wait for when the monitor is ready, this can cause problems. You may find that your inputs, such as key-presses and mouse clicks, are slightly delayed. This can be fatal in games that require reflex and snap reactions to play. There are some technologies developed for VSync to help reduce this lag, but it’s worth keeping in mind if you enable VSync and notice your actions are less responsive than before.


VSync is great when the frame rate exceeds the monitor’s refresh rate. However, if you come to a graphically intense moment, and the frame rate drops below the refresh rate, the graphics card will drop it down further to best match the monitor’s preferences. The result is an even bigger drop in frame rate during intense moments. Technologies such as triple buffering can help prevent this, but it may not be an option everyone has access to.

Включение G-SYNC на панели управления NVIDIA

Начнем с простейшего базового решения, то есть с момента включения модуля G-SYNC. Это можно сделать с помощью панели управления NVIDIA. Кликните правой кнопкой мыши на рабочем столе и выберите NVIDIA Control Panel (Панель управления NVIDIA).

Затем перейдите на вкладку Дисплей – Настройка G-SYNC. Здесь сможете включить технологию с помощью поля «Enable G-SYNC». Отметьте его.

Затем сможете указать, будет ли работать только в полноэкранном режиме, или может также активировать в играх, запущенных в оконном режиме или полноэкранного окна (без границ).

Если выберите опцию «Enable G-SYNC for full screen mode», то функция будет работать только в играх, которые имеют установленный режим на весь экран (эту опцию можно изменить в настройках конкретных игр). Игры в оконном режиме или полноэкранного окна не будут использовать эту технологию.


Если хотите, чтобы «оконные» игры также использовали технологию G-SYNC, то включите опцию «Enable G-SYNC for windowed and full screen mode». Когда выбран этот параметр, функция перехватывает текущее активное окно и накладывает на него свое действие, активируя в нем поддержку измененного обновления экрана. Для активации этой опции возможно потребуется перезагрузка компьютера.

Как проверить, что эта технология включена. Для этого откройте меню Display в верхней части окна и отметьте в нем поле «G-SYNC Indicator». Благодаря этому вы будете проинформированы о том, что G-SYNC включен при запуске игры.

Затем перейдите на вкладку «Manage 3D Settings» (Управление параметрами 3D) в боковом меню. В разделе «Global settings» (Общие настройки) найдите поле «Preferred refresh rate» (Предпочтительная частота обновления экрана).

Установите здесь значение «Highest available» (Максимальное возможное). Некоторые игры могут навязывать себе свою частоту обновления, это может привести к тому, что G-SYNC не будет полностью задействован. Благодаря этому параметру все настройки игры будут проигнорированы и всегда будет включена возможность использования максимальной частоты обновления монитора, которая в устройствах с G-SYNC чаще всего составляет 144Гц.

В общем, это базовая настройка, которую нужно выполнить, чтобы включить G-SYNC. Но, если вы хотите в полной мере использовать потенциал своего оборудования, то следует ознакомиться с дальнейшими инструкциями.

Как отключить опцию в настройках Nvidia GeForce

Кликните по логотипу производителя в системном трее и выберите «Панель управления Nvidia». Этой же кнопкой можно запустить приложение GeForce Experience, которая управляет некоторыми игровыми настройками.


На панели управления Нвидиа в левой части меню выберите «Управление параметрами 3D». Нужная функция называется «Вертикальный синхроимпульс». По умолчанию установлен параметр «Использовать настройки приложения». Чтобы отключить опцию, в выпадающем списке выберите вариант «Выкл».

Функцию также можно отключить для отдельного приложения. Откройте вкладку «Программные настройки» и выберите необходимую игру в выпадающем списке. Для пункта «Вертикальный синхроимпульс» установите значение не «Использовать глобальный параметр», а вообще отключите его.

Should I Turn It On or Off?

So, should you turn VSync on or off? As you can see, it’s very much a case-by-case basis. In general, if your graphics processor is rendering more frames than the monitor can display, it may cause excess heat and screen tearing. Try enabling VSync either via the software or your graphics processor’s settings to calm things down.

However, if the frame rate is below your monitor’s refresh rate, there’s little reason to have it on. There’s no tearing or over-processing to fix, so the only effect VSync will have is potentially worsening your frame rate and causing input lag. In this case, it’s best to keep it off.

Of course, given how easy it can be to switch VSync on and off, it’s worth trying both. Now that you know more about how VSync works, you can make a more educated decision on whether to enable it or not. It’s also worth checking to see if your graphics package comes with additional enhancements; for example, Nvidia’s Adaptive VSync aims to achieve the best of both worlds.

What VSync Does

To start, let’s look at how graphics are processed in your computer. Your computer or laptop has a way of rendering graphics to a screen. This may either be integrated graphics within your processor or an independent graphics card. The graphics processor’s main job is to “paint” visuals onto the screen. The reason you can read this article is due to a graphics processor telling your screen to draw it!

When you tell your graphics processor to render a 3D scene, it will process full drawings, or “frames,” as quickly as possible. It then gives these frames to the monitor to process. The result is a slideshow-like effect of rapid-fire frames that give the appearance of animation, like a flipbook. The rate at which the graphics processor can output frames is called “frames per second,” or FPS for short. The more frames your graphics processor can output, the smoother your games will look.


Your screen is always trying to keep up with the frames your graphics processor is producing. The maximum amount of frames it can display is depicted in its refresh rate, which is usually defined in frequency or “Hz.” The ratio is 1:1, so a monitor at 60Hz can show up to 60FPS. The refresh rate is stated in a product listing like the following image.

When They Conflict

The problems begin when your graphics processor begins to output more frames than your monitor can handle, such as 100FPS on a 60Hz monitor. Your monitor may struggle to keep up with the flow and end up out of sync between two frames. This is called “screen tearing,” where an image seems to be “cut in half.”

This is where VSync comes in. VSync aims to match the graphics processor’s frames with the refresh rate of the monitor to fix any syncing issues. This is typically done by freezing the game engine or buffering frames until the monitor is ready to output the next frame.

What is VSync technology?

VSync, or vertical sync, is a graphics technology that synchronizes the frame rate of a game and the refresh rate of a gaming monitor. First developed by GPU manufacturers, this tech was a way to deal with screen tearing, which is when your screen displays portions of multiple frames in one go. That can result in something like the image above, where the display appears split along a line, usually horizontally. Tearing occurs when the refresh rate of the monitor (how many times it updates per second) is not in sync with the frames per second.

Screen tearing can occur at any time, though it is most prevalent during fast motion and particularly when a game is running at a higher frame rate than the monitor can handle or where the frame rate changes dramatically, and the monitor cannot keep up. It is particularly noticeable during fast-paced games with vertical image elements, such as trees, entrances, or buildings. When this happens, those lines will quite clearly not line up correctly, which can break immersion and make a beautiful game look rather ugly.

VSync does a few things to help alleviate this. Firstly, it limits the frame rate output by the graphics card to the refresh rate of the monitor (60Hz, unless you have a high-refresh-rate monitor), making it easier to avoid higher FPS than the monitor can handle.

It does this by preventing the GPU from doing anything to the display memory until the monitor has concluded its current refresh cycle — effectively not feeding it any more information until it’s ready for it. Through a combination of , VSync synchronizes the drawing of frames onto the display only when it has finished a refresh cycle, so you shouldn’t ever see tears when VSync is enabled.


С этим читают